Legyél érzelmileg intelligens: így kommunikálj a munkahelyeden

szerző: Jobline
2018 február 20.

Bármilyen érzelmek gyűlnek fel benned, konstruktívan kell őket közvetítened.

Az érzelmek megfelelő közvetítése a munkahelyen nagyszerű vezetői erény: építi a vállalati kultúrát és egyengeti a saját karrieredet. Az öt legáltalánosabb érzelmet így érdemes artikulálni és mások tudomására hozni:

#1. Esendőség, alázat
Patrick Lencioni szerint a jó vezetők nem rejtik véka alá, hogy ők sem tökéletesek, és olyan fordulatokat használnak, mint „na, ezt elszúrtam”, „elkél egy kis segítség”, „a te ötleted jobb, mint az enyém”. Ez tényleg nagyon fontos, de meg kell találni az egyensúlyt, amikor a tökéletlenség kifejezése még nem ássa alá a tekintélyedet a munkahelyen.

Például ha elmeséled egy kollégádnak, hogy azért vállaltál el egy fontos ünnepi köszöntőt a cég teljes állománya előtt, mert fejleszteni akarod a szónoki képességeidet, mivel a nyilvános megszólalás nem éppen a te asztalod, ezzel úgy árulod el a tökéletlenségedet, hogy inkább erősíti a tekintélyedet, mintsem gyengítené. A kolléga valószínűleg tisztelni fog a bátorságodért és értékeli, hogy ilyen őszinte vagy hozzá. Ugyanakkor ha a vállalati eseményen a nagyközönség előtt alázatosan azzal nyitsz, hogy elnézést, de a szónoklat sajnos nem neked való, ezzel aláásod a tekintélyedet és az egybegyűltek eleve nem várnak sokat egy ilyen balektől.

 

Nézd meg legfrissebb állásainkat:

BUDAPESTI ÁLLÁSOK

KÜLFÖLDI ÁLLÁSOK

ADMINISZTRÁCIÓS ÁLLÁSOK

PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI ÁLLÁSOK

IT ÉS TELEKOMMUNIKÁCIÓS ÁLLÁSOK

ÉRTÉKESÍTÉSI ÉS KERESKEDELEMI ÁLLÁSOK

HR-ES ÉS MUNKAÜGYI ÁLLÁSOK


#2. Empátia
Az empátia az egyik legfontosabb puha faktor, nélküle lehetetlen hatékonyan kommunikálni, de túltolni sem szabad, mert gyengíti a hatékonyságot.
Mondjuk az egyik kollégának súlyos magánéleti válsága van, emiatt levert, pontatlanul dolgozik és reggel érezni a leheletén, hogy ivott. Ilyenkor a legjobb megoldás, ha leülsz vele, és megbeszélitek, milyen gondjai vannak, hogyan tud segíteni a csapat, a HR-osztály és te személyesen mit tudsz tenni érte. A destruktív magatartását nem ajánlott felhozni, mert abból, hogy bizalmasan elbeszélgetsz vele, érteni fogja, miért aggódsz. Azonban meg kell húzni egy határt. Ha továbbra sem megbízható munkatárs, retorziókat kell életbe léptetni, ahol a végső eszköz az elbocsátás. Ez kellemetlen, de szükséges: empátia ide vagy oda, a problémás munkatárs gyengíti a vállalati kultúrát és aláássa a vezetői tekintélyt.

 

 


#3. Öröm
A fejlett kultúrájú cégek igyekeznek csökkenteni a stresszt és növelni a dolgozók elégedettségét, van ingyen kávé, étel-ital, pihenő- és játszósarok, gyakoriak a vidám ünnepségek. De ezt is túlzásba lehet vinni, s átvehetik a hatalmat a extrovertált munkatársak, akik a nagy örömködésben kevésbé koncentrálnak a munkájukra, és zavarják azokat az introvertáltakat, akik inkább a dolgukat végeznék.

A hedonista munkahelyi életstílus ellensúlyozására érzékeltetni kell a csapattal, hogy a feadatok gyors és hatékony elvégzése is nagy öröm tud lenni, mert ettől fejlődik a cég. Ez az öröm ragadós, növeli az elégedettséget és az elkötelezettséget, nem kevésbé a profitot, és nem azt sugallja, hogy az élet a munkahelyen voltaképpen egy vége nincs buli.

#4. Düh
A düh a frusztráció és a konfliktusok következménye, amire nem jó megoldás, ha elkezdünk ordítani meg csapkodni. Az érzelmileg intelligens megoldás az, ha teszel egy lépést hátrafelé, és végiggondolod, muszáj-e ilyen negatív érzelmeket táplálnod magadban. Ha arra jutsz, hogy voltaképpen nem, engedd el a dolgot, és egyél egy csokit.

Ezzel a módszerrel eltávolítod magad a problémától, egy kis levegőhöz jutsz és tisztábban látod a dolgokat. Amikor ez megvan, és valós problémáról van szó, fogalmazd meg, mi lehet a baj, majd asszertív, tehát nem agresszív stílusban szólítsd meg azt a személyt, akihez a probléma köthető. Ne légy vádló, és a megoldásra koncentrálj, ne a problémára.

#5. Félelem
A düh mellett a félelem a másik kivédhetetlen érzés a munkahelyen, ami általában kellemetlen interperszonális helyzetekből adódik. Nem mersz fizetésemelést vagy szabadságot kérni, esetleg attól tartasz, az ügyfél megsértődik, ha sürgeted, hogy döntsön a szerződéssel kapcsolatban. Ilyenkor hímezel-hámozol, halogatsz, hogy ne kerülj kínos helyzetbe.
A legjobb, ha szembenézel a szorongással: elismered, hogy félni fogsz, és ez rossz, ugyanakkor ott van a potenciális eredmény, amelyért megéri vállalni ezt a kellemetlenséget. Továbbá mérd fel, mekkora tragédia történik, ha végül nem kapsz fizetésemelést vagy szabadságot, esetleg az ügyfél felvonja a szemöldökét.

Bármennyire ideges vagy, légy magabiztos és sugározz tekintélyt, így valószínűbb, hogy sikerrel jársz.

A Fast Company cikke nyomán

 

 

Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!


Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen