Így használd a blogodat CV-ként
A Microsoft személyzeti vezetője, Heather Hamilton szerint a fejvadászok döntésében egyre nagyobb szerepet játszik, hogy a jelentkezőnek van-e blogja, és az milyen képet mutat az illetőről.
A számtalan online eszköz – blog, közösségi média, podcast, YouTube video – révén már mindenkinek megvan a lehetősége arra, hogy nagyobb nyilvánosság előtt is kifejezze önmagát. De miért a blognak jut kitüntetett szerep?
Pillanatkép a személyiségünkről
Ma már egy szakmai blogfelület (mint amilyen a LinkedInen található) lehetővé teszi számunkra, hogy olyan eredeti hangvételű cikkeket írjunk, amelyek megmutatják hozzáértésünket, szalértelmünket. Egy blog azt is elárulja, hogyan fejezzük ki magunkat, képesek vagyunk-e tisztán és világosan kommunikálni és kritikusan gondolkodni. A blogok ezért lassan kiválthatják az önéletrajzokat, vagy legalábbis kiegészíthetik azokat, árnyalhatják a rólunk alkotott képet. Amikor jelentkezésnél egy blogbejegyzésünk linkjét az e-mailünkbe szúrjuk, és azt írjuk például, hogy „itt olvasható a történet arról, hogyan takarítottam meg x összeget a munkáltatómnak”, akkor a HR-es nagyobb valószínűséggel kattint rá a hivatkozásra, és olvassa el azt.
Nézd meg legfrissebb állásainkat:
PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI ÁLLÁSOK
IT ÉS TELEKOMMUNIKÁCIÓS ÁLLÁSOK
ÉRTÉKESÍTÉSI ÉS KERESKEDELEMI ÁLLÁSOK
Míg egy szikár önéletrajz nem tudja megmutatni a jelentkező szenvedélyét, intelligenciáját és személyiségét, a webes jelenlét sokkal inkább képes betölteni ezt a feladatot, és felhívja a potenciális munkavállalók, üzleti partnerek és befektetők figyelmét arra, kik vagyunk igazán, és mit tettünk eddig. A blog jó módja lehet annak, hogy álláskeresőként megkülönböztessük magunkat versenytársainktól.
A blogolás megkezdése előtt azonban érdemes tudnunk, hogy a blogok csak bizonyos területeken (pl. marketing) működnek. Ha önéletrajzként vagy annak kiegészítéseként szeretnénk használni a blogot, végezzünk kutatást arról, mennyire „blogbarát” az adott terület.
Legyünk óvatosak a blogolással, amíg alkalmazásban vagyunk. Miközben a blog remek felület munkánk részletesebb bemutatására, néhány munkáltató előírja a dolgozói számára, hogy semmit se hozzanak nyilvánosságra a cég tevékenységéről. Legyünk biztosak abban, hogy ismerjük a munkáltató szabályait, mielőtt blogolásba kezdünk.
Vlogs, PodCV, azaz video CV
Bizonyos álláspontok szerint a videók még hatékonyabban tudják közvetíteni a potenciális munkavállalók személyiségét. Ha például nincs jó íráskészségünk, az önéletrajzunkba illeszthetünk egy podcastot (rendszerezett audió vagy videó műsortár, például iTunes) vagy vlog (videó blog) linket, amelyben bemutatjuk magunkat. A video CV tulajdonképpen egy 60 másodperces önreklám, amelyben a legfontosabb adatokat közöljük magunkról. Ez a megoldás azért is kedvezőbb lehet a blogírásnál, mert a HR-esek gyakran túl elfoglaltak ahhoz, hogy időt szakítsanak hosszabb posztok elolvasására. A blog ráadásul csak akkor hatékony, ha folyamatosan frissítjük. Ha nem posztolunk rendszeresen bejegyzéseket, elveszíti önéletrajz-pótló jellegét.
A blogolás mint a személyes márkaépítés eszköze
Az online naplóírással nem csak az önéletrajzunkat válthatjuk ki, hanem személyes márkánk kiépítésének is fontos eszköze lehet, különösen, ha saját vállalkozásba kezdtünk. Mielőtt azonban rászánjuk magunkat, erre a pár dologra figyeljünk:
* Döntsd el, ki vagy, mit szeretnél csinálni. A blogod tartalmazzon egy életrajzi oldalt vagy egy „Rólam” menüpontot
* Légy céltudatos és specifikus, amikor kiválasztod a blogod témáját. Interjúztass meg szakértőket a területeden, vagy blogolj a tevékenységükről.
* Mondd el a munkaadóknak/megbízónak, mennyire szeretnél nála dolgozni. Térj ki arra, miért érdekel a cég, és milyen típusú problémákat tudnál megoldani.
* Mesélj érdekfeszítő történeteket azokról a projektekről, amelyeken dolgozol.
* Maradj szakmai, még akkor is, ha sokkal nagyobb szabadságod van az önkifejezésre. Úgy mutasd be magad, ahogy szeretnéd, hogy a munkaadók/megbízók lássanak téged. Egy blog teljesen meghatározhatja mások rólad alkotott véleményét.
* Írj jól, vagyis óvakodj a helyesírási, stilisztikai hibáktól, elütésektől.
* Tedd a blogarchívumodat jól látható helyre, és hozz létre menüsort, hogy minden posztod megtalálható legyen.
* Ne feledkezz meg a keresőoptimalizálásról (SEO), hogy blogod elérhetővé váljon a Google-ban.
* Használd ki a blognetworking előnyeit. A bloglátogatók értékes tagjaivá válhatnak a kapcsolati hálódnak. Építs közösséget, reklámozd blogodat a közösségi oldalakon is.
Kövess minket a Facebookon!
Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!