10 puha faktor, amik ahhoz kellenek, hogy beinduljon a karriered

szerző: Jobline
2019 június 20.

Roppant fontosak ezek a készségek, de a HR-esek szerint a jelöltek nemigen jeleskednek ezeken a területeken.

A LinkedIn felmérése szerint a HR-esek 59 százaléka úgy véli, hogy az állásokra jelentkezők nem sokat tudnak felmutatni a puha faktorok (soft skills) terén, pedig ezek gyakran fontosabbak lehetnek, mint a szigorúan vett szakmai tapasztalatok. A munkavégzés csínyját-bínját gyorsan meg lehet tanulni menet közben, az empátiát, a csapatmunkára való alkalmasságot vagy a kommunikációkészséget viszont hoznia kell magával a jelöltnek, mert ezek a készségek nem fejleszthetők ki néhány röpke hóna alatt – sajnos van, akinek egy élet is kevés hozzá.

Lássuk, a LinkedIn felmérése szerint mely puha faktorokat tartják a legfontosabbnak a HR-esek:

Általános kommunikációs készségek            57,9%
Összeszedettség                                                     56,5%
Csapatmunkára való alkalmasság                          56,4%
Állandó pontosság                                                   55,9%
Kritikus gondolkozásra való hajlam                         55,8%
Szociális beilleszkedésre való képesség                55,8%
Kreativitás                                                               55%
Interperszonális kommunikáció                              55%
Alkalmazkodásra való készség 54,9%
Barátságos személyiség 54,6%


A lista láttán hajlamosak lehetünk azt mondani, hogy hahó, hiszen az összes tétel jellemző rám, miért nem kapkodnak utánam a toborzók és a HR-esek? A tudomány mai állása szerint a kiválasztási szakemberek két okból negligálhatnak, amikor az állásra jelentkezünk.


Forrás: Jobline


1. A Dunning-Krueger-effektus az oka
Az effektus a Cornell Egyetem két kutatójáról, David Dunningról és Justin Kruegerről kapta a nevét, akik arra a következtetésre jutottak, hogy sokan túlértékelik a kompetenciájukat. Ha valaki bármely területet illetően túlértékeli a kompetenciáját, az pontosan arról tanúskodik, hogy nem elég kompetens, aminek nincs tudatában, különben nem értékelné túl magát. Az ilyen jelöltek képtelenek kritikusan viszonyulni a nem elég fejlett képességeikhez, amit jó esetben az éles szemű HR-esek azonnal kiszúrnak, és a jelölt már megy is a levesbe.


2. Nem sikerül jól reklámozni a készségeket
A fentiek ellenkezője a másik eset, amikor valakinek igen fejlettek a puha faktorai, de nem tudja megfelelően prezentálni őket, ezért jóval kevésbé kompetens jelöltnek tűnik, mint amilyen valójában. A helyzetet nehezíti, hogy a fejlett készségek intenzív exponálása jobbára elutasításra talál a kultúránkban, mert hencegésnek minősül, ezért nagyon nehéz úgy megcsillantani ragyogóan fejlett készségeinket, hogy a másik oldal fenntartások nélkül pozitívan viszonyuljon hozzájuk. A megoldást például az jelentheti, ha egy harmadik fél hitelesíti képességeinket. Erre kitűnően alkalmasak lehetnek a LinkedIn elismerései és ajánlásai, ahol szakmai partnerek, ügyfelek világíthatnak rá nagyszerű képességeinkre.


Nem vagy biztos magadban? Kérdezz!

Ha a fentiek olvastán kicsit elbizonytalanodtál a puha készségeidet és azok prezentálását illetően, van egy nagyszerű módszer arra, hogy könnyebben eligazodj saját világodban. Kérdezz meg minél több embert – családtagot, főnököt, munkatársat, kutyasétáltató barátot, sarki péket, háziorvost –, hogyan vélekednek a kommunikációs készségeidről, az empátiádról, az alkalmazkodási képességeidről, egyszóval milyen embernek tartanak. Ezen visszajelzések alapján finomíthatsz a puha faktoraidon, de akár olyan új felismerésekre is juthatsz, amelyek alapján gyökeresen átgondolod az életvezetési stratégiádat.


Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!





hr  •  soft skills  •  puha faktor
Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen