Az ok, amiért agyunk nehezen engedi el a negatív megjegyzéseket

szerző: Jobline
2019 november 15.

Ahogy már bizonyára magad is tapasztaltad, mindegy, hogy hányan mondanak neked dicsérő szavakat, egyetlen egy negatívabb megjegyzés, és összedől a világ: rágódni kezdesz a hallottakon, és hamarosan borzasztóan fogod magad érezni. A negatív megjegyzéseknek sokkal nagyobb erejük van, mint a pozitív visszajelzéseknek, és ennek hátterében nem valami rossz szokás, negatív minta áll, hanem az agyunk.

A negatív megjegyzések elkerülési motivációval járnak. Amikor motivált vagy arra, hogy elkerülj valami rosszat, akkor fontos stratégia, hogy éber legyél a környezetedben tapasztalható negatívabb dolgok irányába, mivel ösztönösen szeretnél megbizonyosodni arról, hogy felkészült vagy-e a bekövetkező problémákra.

 

Ez a viselkedés adaptív stratégia volt, amikor az emberek folyamatos veszélynek voltak kitéve a környezetben, és állandóan résen kellett lenniük, melyik bozótból ugrik elő a kardfogú tigris. Ez azonban kevésbé hatékony stratégia a mai világban, amikor a negatív dolgot nem egy medve jelenteni, hanem egy pittyegés a telefonon. Ennek ellenére agyunk ugyanúgy reagál, mint az ősidőkben, és teljesen megszállottja lehet annak, mit mondtak róla például a netes trollok.

 

Ezeken felül, amikor kapunk egy negatív megjegyzést, az azt bizonyítja a számunkra, hogy nem sikerült elérni a kívánt célt, amibe sokat fektettünk bele. Bizonyított tény, hogy az embereknek háromszor gyakrabban kell pozitív érzéseket átélniük ahhoz, hogy fenntartsák jó hangulatukat, míg már egyetlen egy negatív érzés is romba döntheti az ember napját. A pozitív hangulat arra készteti az embereket, hogy produktívak és kreatívak legyenek, ezért a negatív megjegyzésekre való fókuszálás kevésbé produktívvá tesz minket. Emiatt meg kell találnunk a módját annak, hogyan tudjuk semlegesíteni az ezek miatti gyötrelmünket.

 

Nézd meg legfrissebb állásainkat:

BUDAPESTI ÁLLÁSOK

KÜLFÖLDI ÁLLÁSOK

ADMINISZTRÁCIÓS ÁLLÁSOK

PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI ÁLLÁSOK

IT ÉS TELEKOMMUNIKÁCIÓS ÁLLÁSOK

ÉRTÉKESÍTÉSI ÉS KERESKEDELEMI ÁLLÁSOK

HR-ES ÉS MUNKAÜGYI ÁLLÁSOK

 

Fontos megjegyezni, hogy nem minden megjegyzést kell ignorálunk. Igenis hasznos, ha figyelmet fordítunk a kritikáknak annak érdekében, hogy eldöntsünk, van-e bennük igazság, tényleg érdemes-e változtatnunk. Ha igen, érdemes feljegyeznünk, miben kell változtatnunk, hogy a jövőben már ne essünk ugyanebbe a hibába. Más esetekben viszont érdemes továbblépnünk a rosszindulatú megjegyzéseken.

 

 

 

Az első dolog, amit megtehetünk, ha leírjuk, hogyan érezzük magunkat a kritika után. A negatív gondolati kör egyik fenntartója, ha folyamatosan éberek maradunk a világ problémáival szemben. Azonban ha kiírjuk a reakciónkat, akkor ez megszabadítja az agyunkat attól, hogy állandóan tovább pörgesse a dolgot a megoldás érdekében. A másik stratégai, hogy csinálunk valamit, ami sikerre visz. Ha például valaki negatív kommentje miatt elveszíted a lelkesedésed a feladat iránt, készíts apró sikereket magad számára. Fejezz be valamit, beszélj egy rendes ügyféllel, vagy csinálj bármi olyat, amelynek biztosan pozitív végkimenetele van. Ez segít tompítani az érzést, amely azt súgja, hogy nem vagy hatékony a világban.

 

Harmadszor pedig érdemes mindfulness technikákat alkalmaznod, mert hatékonyan enyhítik a szorongást és a stresszt. A tudatos éberség-technikák azért működnek, mert segítenek felismerni, mikor gabalyodsz be a negatív gondolkodás körébe, és segítenek megszakítani azt.

 

Végül pedig állj ellen annak a késztetésnek, hogy más emberek megjegyzéseit olvasd a neten. Ezek nem neked szólnak, csupán az emberek nyelvüket rajtad köszörülve akarják kiereszteni a fáradt gőzt.

 

A Fast Company cikke alapján

 

 

Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trend

Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen