Állásinterjú HR-es szemszögből

szerző: Jobline
2011 február 16.

Mit tegyenek, vagy épp ne tegyenek az álláskeresők? Milyen kérdésekre, szituációkra számíthatnak a pályázók az állásinterjún? A Jobline Magazin nap, mint nap igyekszik hasznos tanácsokat adni a munkavállalóknak. Ezúttal megfordítottuk a kérdést: mi a helyzet a másik oldallal? Hogyan készüljön fel a HR-es?

Az asztal másik oldalán

Nagy kihívást jelent megtalálni a tökéletes jelöltet a több lépcsős kiválasztási folyamat során. Hiszen nem elég tanulni a HR-eszközökről, azok használati módszereiről, technikáiról, élesben is alkalmazni kell azokat. Rengeteg kérdés merülhet fel: hogyan készüljön fel a humánpolitikai szakember akár több jelöltből is 5-10 perc alatt? Hogyan viselkedjen, miként kezelje a problémás helyzeteket, jelölteket? Hogyan tartsa meg a távolságot, tudjon meg minél többet anélkül, hogy megsértené az interjúalany személyiségi jogait? Mindeközben ügyelnie kell arra is, hogy a beszélgetés során megfelelően képviselje a szervezet értékeit és kommunikálja a vállalati identitást.

Az első lépés: a felkészülés

A felkészülés a már meglévő információk (önéletrajz, fénykép, motivációs levél, tesztek stb.) összegzésével kezdődik. Ezután a hiányos területek mellé kérdéseket, gondolatokat rendel a HR-es. Az interjú célja a nyitott kérdések megválaszolása és az előzetes elképzeléseket megerősítő vagy éppen megcáfoló információk beszerzése. Mindeközben nem elhanyagolandó szempont, hogy az interjú inkább beszélgetés, mint kihallgatás hangulatú legyen. Ehhez minél közvetlenebb, barátságosabb légkört kell kialakítani. A beszélgetés célja ugyanis, hogy a verbális információkon kívül a lehető legtöbb nem verbális információt is be lehessen szerezni a jelöltről.

A pályázók eltérő előzetes tudása, képességei és személyes stílusa miatt minden állásinterjú teljesen egyedi, így a HR-esektől is egyénenkénti felkészülést kíván. Hiszen az senkinek sem válik előnyére, ha a jelölt hozza zavarba az interjúztatót. Lupkovics Edit és Pető Borbála, az ITJobs kiválasztási szakemberei hangsúlyozzák, érdemes megőrizni a szubjektivitást. „Fontos, hogy a jelölt mind a környezetből, mind a viselkedésünkből azt érezze, biztonságban van. A többiekével azonos bánásmódban, hozzáállásban részesül. Természetes, hogy már a beszélgetés előtt kialakul bennünk egy kép a pályázóról. Ezt azonban nem szabad kimutatnunk. Kerülnünk kell, hogy a személyes találkozó előtt bármiféle előítélet megfogalmazódjon bennünk” – teszik hozzá.

A kritikus pont

AZ ITJobs szakértői szerint az interjú talán legkritikusabb pontja, hogy képes-e az interjúztató elnyerni az álláskereső bizalmát. „Az interjú célja minden esetben az, hogy minél pontosabb képet kapjunk arról, milyen területen képes a jelölt kihozni önmagából képességei legjavát. A következő lépés, hogy ez mennyire illeszkedik a betölteni kívánt pozícióhoz, a befogadó vállalat kultúrájához, értékeihez.” Teret kell hagyni a munkavállaló számára, hogy kérdéseket tehessen fel, és ezek megválaszolásakor törekedni kell a minél pontosabb információátadásra.

Létfontosságú kérdések

Nincs egyértelmű recept arra, milyen kérdések legyenek a HR-esek tarsolyában. Sok minden függ az adott pozíciótól, valamint a jelölttől. Ugyanakkor természetesen vannak, lehetnek sémák, amelyeket segítik a kiválasztást.

Mindenképpen ki kell térni a pályázó szakmai múltjára, motivációjára, meglévő kompetenciáira, céljaira, jövőképére és személyisége azon elemeire, amelyek az adott munkakör szempontjából fontosak lehetnek. Mindeközben egy jó szakember nem adja ki a kezéből az irányítást. A beszélgetés alatt először célszerű a tapasztalatok általános kontextusát tisztázni. Ilyen lehet a korábbi munkahelyek profilja, mérete, szervezeti felépítése, a jelölt elhelyezkedése a struktúrában, a betöltött pozíció és annak időtartama. Ezután lehet áttérni a konkrét feladatokra, felelősségi körökre, tipikus és kritikus munkaszituációkra.

A szakmai pályafutással kapcsolatos kérdéseknek – a múltbeli tapasztalatokon kívül – célszerű kitérniük a jövőbeni elképzelésekre a tervezett karrier utat, a személyes preferenciákat illetően. Az előzetes szakmai tapasztalatokon túl a szervezet szempontjából igen fontos az álláskereső személyiségtípusa, egyéni motivációi, erősségei, fejlesztendő területei is. Mindezek mellett nincs tökéletes recept arra, hogy milyen egy ideális állásinterjú – az interjúztató szemszögéből. A legfontosabb tanács talán az, hogy minden egyes interjúra alaposan fel kell készülni, és hagyni kell, hogy az érzékek dolgozzanak a beszélgetés során.

Forrás: HVG HR Plusz 2011

hr  •  állásinterjú  •  interjúztató  •  felkészülés  •  irányítás
Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen