Hogyan kezelje a munkahelyi konfliktusait?

szerző: Kutasi Judit
2011 december 08.

Legyen fatális hiba vagy ártatlan baklövés, bármelyik számos konfliktus forrása lehet a munkahelyen. Hogyan kezeljük a kialakult krízishelyzeteket? Maradjunk-e egy olyan cég alkalmazásában, ahol megmérgezik a mindennapjainkat?

Minél nagyobb egy közösség tagjainak az egymásra utaltsága, annál intenzívebben jelentkeznek konfliktusok a csoporton belül. Különösen negatívan hat a szervezet tagjaira a pozíciókért folytatott küzdelem, amikor mindenki arra vár, hogy a másik hibát kövessen el.

A dolgozók ilyenkor akaratlanul álarc mögé bújnak, főleg, ha a vezető nem teszi lehetővé alkalmazottai számára, hogy problémáikat őszintén elmondják. Ez a helyzet megmérgezi a munkahelyi légkört, csökkenti a dolgozók motivációját, hosszú távon pedig az egyéni és a szervezeti hatékonyságra is kihat. Szakemberek szerint a konfliktusok kezelésének legjobb módja a munkahelyeken is az őszinteség. A legnagyobb gondot ebben az optimális egyensúly megtalálása jelenti, meddig érdemes elmenni.

Az első lépés a konfliktus pontos felderítése. Ahhoz, hogy ez sikerüljön, el kell választani a problémát az adott személytől. Szintén fontos, hogy félre tudjuk tenni az előítéleteinket, valamint megpróbáljuk figyelembe venni a másik oldal véleményét is. Hasznos lehet továbbá feljegyezni, kik érintettek a konfliktusban, illetve pontosan mi-mikor-hol-hogyan történt. Végül bizonyos kérdéseket is érdemes feltenni magunknak: ugyanazokra a problémákra keressük-e a választ, illetve mindenki ismer-e minden részletet. Akkor lehet megvizsgálni a konfliktus hátterében meghúzódó okokat, ha már ezeket a kérdéseket sikerült tisztáznunk. Fontos az igények meghallgatása is, ki mit szeretne kihozni az adott szituációból.

Nem szerencsés ugyanakkor hosszú távon egy olyan cégnél maradni, ahol a kompromisszum helyett folyamatosan nekünk kell meghunyászkodnunk. Könnyen kiégéshez vezethet ugyanis, ha a teljesítménykényszer mellé nem társul egy támogató vállalati közeg. Érdemes megfontolni a munkahelyváltást, ha a munkavállaló állandóan fáradt, kimerült, tartós alvási zavarokkal küzd, vagy éppen csökken a koncentrációképessége. Szintén aggodalomra adnak okot a különböző szív- és gyomorpanaszok, a hátfájás, a szédülési rohamok, illetve az egyre szaporodó munkahelyi hibák.

További cikkek a témában: "Munkahelyváltás: menni vagy maradni?", illetve "Munkahelyváltás: kényszer vagy szabad akarat?"

stressz  •  munka  •  főnök  •  munkahely  •  munkavállaló  •  jl_karrier  •  konfliktus  •  stressz-kezelés
Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen