Ez a fejleszthető készség hozzásegít, hogy minél hamarabb jó munkát találj

szerző: Jobline
2018 július 02.

Nem elég, ha jól beszélsz, hallgatni és odafigyelni is tudni kell.

A kommunikációs készség elengedhetetlen az üzleti életben, hiszen minden ügylet befuccsolna, ha nem tudnánk aktívan információt cserélni az ügyfelekkel vagy a csapattagokkal. Talán azt gondolod, mi sem egyszerűbb ennél, mégis csak kevés ember kommunikál jól. Ugyanis lehet, hogy órákat tudunk beszélni egy adott témáról, ez még nem jelenti azt, hogy hathatósan kommunikálunk is. A párbeszéd ugyanis – ahogy a nevében is benne van – kétirányú folyamat: az egyik beszél, a másik pedig hallgatja. Ha a másik fél nem tud megfelelően odafigyelni, mert dekoncentrált, elkalandozik vagy nem egészen érti, mit akar a másik kommunikálni, az aktív félnek újra és újra ismételnie kell önmagát, a másiknak pedig kérdéseket kell feltennie.

 

A HR-menedzserek vagy vezetők általában csak rövid időt szentelnek másoknak, hiszen rengeteg tennivalójuk van, és sok mindre kell összpontosítaniuk. Ezért szimplán leírnak téged, ha nem látják úgy, hogy figyelnél rájuk. Azt feltételezik, ha már most sem figyelsz oda vagy koncentrálsz rendesen, akkor valószínűleg a munkád sem lesz olyan hatékony. És elég nehéz feladat valakit a figyelemre szoktatni, főleg, hogy a vezetők nem rendelkeznek ekkora kapacitással.

 

Nézd meg legfrissebb állásainkat:


BUDAPESTI ÁLLÁSOK

KÜLFÖLDI ÁLLÁSOK

ADMINISZTRÁCIÓS ÁLLÁSOK

PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI ÁLLÁSOK

IT ÉS TELEKOMMUNIKÁCIÓS ÁLLÁSOK

ÉRTÉKESÍTÉSI ÉS KERESKEDELEMI ÁLLÁSOK

HR-ES ÉS MUNKAÜGYI ÁLLÁSOK

 

A kommunikáció, különösen a figyelem, a rokonszenvességi tényezők egyik alappillére. Elsőként meg kell ismerniük téged, ezért beszélned kell magadról. De ha átesel a ló túlsó oldalára, és túl sokat beszélsz, azt fogják leszűrni, hogy nem veszed figyelembe mások igényeit. Nem fognak benned megbízni, mert úgy gondolják, hogy a legkritikusabb helyzetekben sem fogsz tudni helyesen cselekedni, mivel nem tulajdonítasz a dolgoknak kellő figyelmet.

A Careerealism tanácsai azokhoz szólnak, akik elég őszinték magukhoz, hogy felismerjék, gondjaik vannak a figyelemmel, vagy szeretnék fejleszteni a kommunikációs készségüket:

Bármikor, amikor beszélsz (kivéve, amikor instrukciókat adsz), szorítkozz arra, hogy két percen belül elmondd, amit szeretnél. Akár gyakorolhatsz is. Dolgozz össze valakivel: kövesd nyomon, hogy a másik kérdésére mennyi ideig tartott válaszolni. Rá kell érezned, mennyi két perc, és addig kell gyakorolnod, míg bele nem fér a mondandód ebbe az időintervallumba.

 

 

 

Gyakorold az aktív hallgatást is: ennek során nem csak hallgatod kell, amit a másik mond (mint például egy előadás alkalmával), hanem meg is kell értened a másik gondolatait és érzéseit. Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy csendben figyelsz, szemkontaktust veszel fel, és a megfelelő helyen tett észrevételekkel ösztönzöd is a beszélőt. A beszéd szüneteiben akár újra is fogalmazhatod a beszélő üzenetét a megerősítés érdekében, vagy például feltehetsz egy-egy tisztázó kérdést is. Mindenképp adj visszajelzéseket arról, érted-e, mit jelent a másik mondandója, hiszen mindenki szereti, ha figyelmet szentelnek neki.

A következő tanácsok további fogódzót nyújtanak a megfelelő kommunikációhoz

  • Mielőtt visszakérdezel, tarts rövid szünetet. Ezalatt végiggondolhatod, mit szeretnél kérdezni. Ne tervezd meg előre, hogyan fogod félbeszakítani a másikat vagy más irányba terelni a beszélgetést, mert akkor elveszted a fonalat. Légy jelen!

  • Ismételd meg a másik kérdéseit, még akkor is, ha emlékezel rájuk. Meg kell győződnöd afelől, hogy érted a kérdést, mielőtt válaszolsz rá.

  • Ha végeztél, kérdezd meg, hogy elégedettek-e válaszoddal, maradt-e esetleg még kérdés.

  • Tarts önvizsgálatot. A túl sok beszéddel gyakran az idegességünket leplezzük. Ha nálad is ez a helyzet, keress olyan relaxációs technikát, amely segít megnyugodni és hozzájárul ahhoz, hogy fesztelenül kommunikálj a másik személlyel.

 

Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!


Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen