Rettegsz, ha közönség előtt kell megszólalnod? Így fejlődhetsz 4 gyors lépésben

szerző: Jobline
2017 október 20.

Céges prezentáció, felszólalás egy konferencián, szakmai panelbeszélgetés – van, akit bármilyen nyilvános megszólalástól kiráz a hideg. Pedig nem kell görcsölni, ez is csak egy készség, ami némi gyakorlással elsajátítható.

Vannak, akik gyakorlatilag genetikusan hordozzák magukban a kiváló kommunikációs készséget, és nem jelent különösebb problémát a számukra nyilvánosság előtt beszélni, míg mások sokkal jobban érzik magukat a háttérbe vonulva, passzív hallgatóságként. Bárhol is helyezkedj el ezen a képzeletbeli spektrumon, a karriered során biztos akad 1-2 alkalom, amikor kénytelen vagy nyilvánosan is felszólalni. Még ha hallgatóságod nem is tölt meg egy arénát, már egy kis csoport előtti megszólalás is okozhat szorongást.

Bár maga a gondolat is ijesztő lehet, hogy ki kell állnunk a nyilvánosság elé, bizonyos dolgokat tehetünk azért, hogy fejlesszük a képességeinket. Ha elég figyelmet szenteltünk a TED előadásoknak, észre fogjuk venni, hogy a sikeres előadók ezt a néhány dolgot mindig megteszik:

1. Személyesek
Egy profi előadó gyakran oszt meg olyan személyes történetet, amely beleillik a kontextusba, és amellyel a hallgatóság nagy valószínűséggel azonosulni tud. Minél több ponton tud a közönség kapcsolódni az előadásban elhangzottakhoz, annál nagyobb hatással lesz rá a beszéd.

 

Nézd meg legfrissebb állásainkat:

BUDAPESTI ÁLLÁSOK

KÜLFÖLDI ÁLLÁSOK

ADMINISZTRÁCIÓS ÁLLÁSOK

PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI ÁLLÁSOK

IT ÉS TELEKOMMUNIKÁCIÓS ÁLLÁSOK

ÉRTÉKESÍTÉSI ÉS KERESKEDELEMI ÁLLÁSOK

HR-ES ÉS MUNKAÜGYI ÁLLÁSOK


2. A közönség tagjaihoz beszélnek
Próbáltál már valaha egy egész csoporttal kommunikálni? Minél többen vannak, annál nehezebb a beszélőnek összpontosítania az egész csoportra. Ennek az eredménye pedig az, hogy végül egy általános irányba, vagyis a levegőbe fogsz beszélni. Egy hatásos előadó azonban közvetlenül a tömegben ülő emberekkel beszél, és szemkontaktust teremt velük úgy, hogy egy pillanatnál tovább nem időzik többet egy-egy embernél. Sokkal jobban tudsz kapcsolódni mind a tartalomhoz, mind a közönségedhez, ha ténylegesen hozzájuk beszélsz.

 

Ariana Huffington a TED-en
Ariana Huffington a TED-en


3. Kérdéseket tesznek fel
Ez a legjobb módja annak, hogy aktivizáld a közönséged, és felkeltsd a téma iránti érdeklődésüket. Még ha úgynevezett retorikai kérdéseket is teszel fel, amelyre nem vársz feleletet, a közönség akkor is aktív lesz, hiszen elgondolkodik majd a problémán.

4. Esettanulmányokkal szemléltetnek
Amikor csak lehetséges, használj esettanulmányokat, konkrét történeteket állításod alátámasztására. A prezentáció befejezése után a közönség tagjainak gyakran könnyebb visszaemlékezniük az előadásban elhangzott konkrét példákra és történetekre, és hosszabb távon is fel tudják majd idézni, mit hallottak.

Ha komolyan fontolóra vetted nyilvános beszédkészséged fejlesztését, nézz meg minél több előadást az internetem. (Mintegy két és fél ezer TED előadás tekinthető meg a kezdeményezés portálján, többségükhöz magyar felirat is tartozik.) A megfigyeléssel történő tanulás értékes és hatékony eszköz. Minél több prezentációt látsz, annál természetesebben fogod a sikeres előadók stílusát és ritmusát saját prezentációidba olvasztani.

A Recruiter cikke nyomán

 

Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!


TED  •  prezentáció  •  előadűs
Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen