Céges átláthatóság: barátkozzunk meg a kellemetlennel

szerző: Jobline
2017 december 11.

Az átláthatóság kapcsán számos vállalatnak fejtörést okoz, mennyi (pénzügyi, működésbeli, változással kapcsolatos) információt érdemes megosztania. A munkavállalók és a közvélemény visszaigazolásától tartva számos cég inkább úgy dönt, hogy a lehető legkevesebbet árulja el magáról.

Azonban manapság már nehéz egy szervezetet anélkül működtetni, hogy az átláthatóság valamilyen formában (önkéntes vagy egyéb módokon) ne jelenjen meg. A munkatársak hozzáértők, és a kommunikációs csatornák az okoseszközöknek és a közösségi médiának köszönhetően minden eddiginél elérhetőbbek. A fontos információk könnyedén egy rájuk érzékeny közönség elé tárulhatnak a megosztások segítségével.


Amit a transzparencia kapcsán gyakran figyelmen kívül hagyunk, hogy nem mindig az információ tartalma számít, hanem inkább a kontextus és a közlés módja. Ha olyan cégként működünk, ahol a vezetők minden fontos információról tudnak, de az alacsonyabb szinten működő munkatársak a vezetői szándékok ismerete nélkül dolgoznak, nem lesz túl kellemes, ha szivárogni kezd az információ. Az átláthatóság negatív aspektusa az információt körülvevő titkolózásból ered, nem pedig magából az információból.


Az átláthatóság kontrollt ad
A szervezeti átláthatóság lehetővé teszi, hogy a kezdetektől fogva nagyobb irányításunk legyen a cégnél történtek felett. Bizonyos vállalatok PR tevékenységében az is benne van, hogy láthatóvá teszik az alkalmazottak fizetését. Sőt egyes cégeknél az e-mailek is láthatók a vállalat minden egyes tagja számára, mert ezzel támogatják az úgynevezett lapos szervezeti struktúrát (flat organization), ahol nem létezik alá-fölérendeltségi viszony a dolgozók között, vagyis mindenki egyben vezető is.

Ezekben az esetekben a szervezetek fokozatosan kísérletet tettek arra, hogy többé ne legyenek titkaik az alkalmazottak előtt. Ahelyett, hogy visszatartanák az információkat a felelősség, illetve a munkáltatók „védelmének” érdekében, inkább lehetővé teszik a munkaerővel történő folyamatos kommunikációt a munkájukról és a lehetséges fejlődési irányokról.

 

HR-ES, MUNKAÜGYI ÁLLÁST KERESEL? NÉZZ KÖRÜL NÁLUNK!


Az átláthatóság nem hagyja, hogy a problémák óriásivá duzzadjanak
A jó PR persze csak egy eszköze a transzparenciára hajlandó szervezeteknek. A nyílt kommunikáció az, ami lehetővé teszi, hogy a problémák ne hatalmasodjanak el. Ennek eredményeképp a munkatársak boldogabbak lesznek, mert úgy érzik, hogy megbízhatnak a vállalatban és annak vezetőségében. Egy 2013-as kutatás 94 korrelációs együtthatót talált a vezetői átláthatóság és a munkavállalók elégedettsége között. Ráadásul több tanulmány is rámutatott, hogy a fizetések átláthatósága ténylegesen motiválja az alkalmazottakat az együttműködésre, a több erőfeszítésre és az eredményességre.

 


A sikeres vállalatok arról számoltak be, hogy az átláthatóság számos előnyt biztosított a számukra még akkor is, ha a transzparenciának ára is van, mint például a kellemetlen, őszinte beszélgetésekkel járó kockázatok. Ám ezek a kockázatok is csökkenthetők bizonyos eszközökkel:


A szavak számítanak
Amikor rossz híreket közlünk, legyünk empatikusak. Senki sem szeretné azt hallani, hogy amit letesz az asztalra, az épp nem a legjobb, ezért a kommunikációnknak az együttérzésből kell erednie. Ugyanakkor ez nem jelent érzelgőséget, ezért szorítkozzunk a tényekre.


Győzzük meg a vezetőket
A vezetőség határozza meg végül, mennyire transzparens egy vállalat, ám nem minden tag hajlandó erre egyformán. Ha nem egységesek az átláthatóságot illetően, mutassuk meg nekik azt a tanulmányt, amely bizonyítja, hogy ha nem tartják titokban, ki mennyit keres és általában átláthatóvá teszik a cég működését, az hosszú távú produktivitást eredményez, ami semmibe sem kerül a cégnek.


Tudjuk, mire van szükségük az embereknek
Kérdezzük meg őket igényeikről, szükségleteikről. Egyes alkalmazottak mindenről tudni akarnak, míg másoknak elég néhány kisebb információ is ahhoz, hogy magas szinten tudjanak teljesíteni. Vonjuk be közvetlenül az embereket, és hallgassuk meg, mit mondanak, majd találjuk ki, mennyire és milyen gyakran szeretnének információkat hallani tőlünk.


Válasszuk ki a megfelelő forrást
Az átláthatóságnak az egész szervezeten belül működnie kell – a felsővezetők és a menedzserek, a menedzserek és dolgozók között egyaránt. Azonban ha olyan hírekkel rendelkezünk, amelyek drasztikus hatással lehetnek a cég egészére, akkor találjuk meg a legjobb forrást a hír közléséhez. Általában mind a jó, mind a rossz üzenetek hiteles közvetítésére a felsővezetők alkalmasak a leginkább.


A kényelmetlen beszélgetések nehezek, ráadásul a transzparencia sem oldhatja meg a szervezet összes problémáját. A tudatlanság azonban nem mindig feltétele a boldogságnak – ahogy azt a mondás tartja. Ha cégünk bármilyen módon elkötelezett a fejlődés iránt, az átláthatóság lesz az első lépés a munkavállalói bizalom elnyerése és a célok elérése felé.


A Tlnt.com cikke nyomán

 

 

Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!


 

Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen