10 dolog, ami azzal kecsegtet, hogy sikeres leszel, bármivel foglalkozol

szerző: Jobline
2019 március 25.

A szakmai sikert illetően a fejlett érzelmi intelligenciára utaló személyiségjegyek nyomnak legtöbbet a latban, ahogyan több mint 500 csúcsvezető összefoglalta egy kutatásban.

A nemzetközi kutatás arra irányult, hogy kiderítsék, mitől lesz valaki kiemelkedő dolgozó. Az eredmény meglepő lett. Kiderült, hogy nem a képzettség vagy a szakmai tapasztalat számít, hanem az, hogy valakinek milyen a személyisége, legalábbis a vezetők szerint.

A megkérdezett vezetők 78 százaléka a személyiségjegyeket jelölte meg döntő tényezőként, ami egy dolgozót kiválóvá tesz. A vállalati kultúrába való beilleszkedés képessége 53 százalékot ért el, míg a szakmai készségek csupán szerény 39 százalékkal szerepeltek.

Ez az eredmény megint csak arra utal, hogy a fejlett érzelmi intelligencia jóval többet számít, mint a szaktudás. Az ebbe a fogalomkörbe tartozó készségek fejleszthetők, és a vezetőknek az a dolguk, és a vezetőknek az a dolguk, hogy e téren segítsék kiteljesedni a dolgozókat.

Vegyük sorra, milyen személyes tulajdonságok tesznek valakit kivételes dolgozóvá:


1. Nem törekszik azonnali gratifikációra
A kiváló munkaerő soha nem mondja azt, hogy „ez nincs benne a munkaköri leírásomban”. Azaz nem vár el azonnali elismerést, jutalmat a munkájáért, hanem elvégzi, amit elvárnak tőle, mert a közös érdek, a szervezet boldogulása lebeg a szeme előtt.

 

2. Jól tűri a konfliktusokat
Miközben nem keresi a konfliktusokat, nem is futamodik meg előlük. Kivédi a személyes támadásokat, higgadtan és okosan érvel és mindig a magasabb célok teljesülését tartja szem előtt.

 

 

Nézd meg legfrissebb állásainkat:

BUDAPESTI ÁLLÁSOK

KÜLFÖLDI ÁLLÁSOK

ADMINISZTRÁCIÓS ÁLLÁSOK

PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI ÁLLÁSOK

IT ÉS TELEKOMMUNIKÁCIÓS ÁLLÁSOK

ÉRTÉKESÍTÉSI ÉS KERESKEDELEMI ÁLLÁSOK

HR-ES ÉS MUNKAÜGYI ÁLLÁSOK

 

 

3. Nem feledkezik meg a repülésről
A leendő pilótáknak azt tanítják, hogy bármilyen probléma adódik, arra kell koncentrálni, hogy a gép a levegőben maradjon. Intő példa volt az Eastern Airlines 401-es járatának esete 1972-ben: ereszkedés közben beragadt a futómű, és a pilóták annyira erre koncentráltak, hogy nem vették észre, mennyit veszít a repülő a magasságából, amely végül lezuhant. 101-en meghaltak és 75-en súlyosan megsérültek (nagy szerencséjükre egy floridai mocsárba csapódtak és az üzemanyag nem robbant fel, különben senki nem élte volna túl). A kiváló dolgozó minden körülmények között a „repülésre” koncentrál, a zavaró tényezők nem tántoríthatják el attól, hogy a legfontosabb feladatokkal foglalkozzon.

 

4. Mer szót emelni
Ha gond van, meg kell nevezni a problémát, hogy meg lehessen szüntetni. A kiváló dolgozó nem söpri szőnyeg alá a szemetet, de bölcsen, visszafogottan és megfelelően időzítve emeli fel szavát, hogy ezzel ne generáljon fölösleges konfliktust a csapatban.

 

5. Kordában tartja az egóját
A megfelelően kontrollált személyiség tisztában van a saját értékeivel, de soha nem tolja magát előtérbe a szükségesnél nagyobb mértékben. Elismeri, ha hibázik, tisztelettel elfogadja mások tanácsait, amennyiben észszerűek és a közös célokat szolgálják.


 



6. Sosem teljesen elégedett
A kiváló munkatársat az a meggyőződés hajtja előre, hogy a dolgokat mindig lehetne jobban csinálni. Soha nem dől hátra önelégülten, vállon veregetve magát, hanem arra törekszik, hogy gördülékenyebben, hatékonyabban, olcsóbban működjön a szervezet.

 

7. Tudja, mikor van gond, és igyekszik megszüntetni
Soha nem szabad szemet hunyni a problémák felett és azt mondani, hogy ez mindig is így volt, és nyilván ezután is így lesz. Az anomáliákat azonnal meg kell szüntetni, különben újabbak keletkeznek, és végül csikorogva lelassul, majd lefullad a gépezet.

 

8. Felelősséget vállal
Csak abban a munkatársban lehet megbízni, aki magáénak érzi a feladatkörét és teljes felelősséget vállal érte. Addig nem nyugszik, amíg nincs minden a helyén, a hibáit elismeri és nem sajátítja ki mások sikereit. Soha nem sunnyog: ha valami nem működik a saját vagy mások hibái miatt, nem reméli azt, hogy hátha nem veszik észre, és csöndben meg lehet úszni az egészet, hanem azonnal felhívja rá a vezetőség figyelmét.

 

9. Szimpatikus
Ez meglehetősen szubjektív és képlékeny fogalom, de a lényeg az, hogy a kiváló munkatársat általában kedvelik és tisztelik a többiek. Az ilyen ember egy vezető értékes tulajdonságait hordozza magában még akkor is, ha hivatalosan nincs ilyen pozícióban. Ő az, akit meg lehet bízni a problémás ügyefelek kezelésével vagy el lehet küldeni egy konferenciára, hogy a céget képviselje, mert megnyerő személyisége mindenkit maga mellé tud állítani, és a vezető távollétében ő is irányítani tudja a csapatot.

 

10. Képes kezelni a negatív embereket
A negatív emberek kezelése roppant frusztáló és fárasztó feladat, a kiváló munkatárs azonban annyira ura az érzelmeinek – és képes pontosan felmérni mások reakcióit –, hogy még ez sem kottyan meg neki. Képes arra, hogy a problémás személyiség helyzetébe képzelje magát, átérezze a gondjait és kölcsönösen kielégítő megoldást dolgozzon ki. Fejlett érzelmi intelligenciájának köszönhetően még a legkínosabb szituációnak is felismeri a humoros vagy abszurd oldalát, ami átsegíti azon, hogy tragédiaként fogja fel a konfliktust.

 


Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!

Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen