A mindig elérhető, készséges HR-es: a kiválasztás evolúciója és a mesterséges intelligencia

szerző: Jobline
2019 augusztus 16.

Csöndben szintet lépünk. Szinte észre sem vesszük, hogy forradalom zajlik.

Nem is olyan régen a fejvadászok még újságok hasábjain adták fel az álláshirdetést, és mintha csak egy tűt kerestek volna a szénakazalban, egy halom önéletrajz közül választották ki a megfelelő jelentkezőket, akikkel vezetékes telefonon ismertették a munkaköri feladatokat. Később a jelentkezési folyamat online-ná vált. Az ATS (jelentkezői nyomkövető rendszer) létrehozása segítette a kiválasztókat abban, hogy a nagymennyiségű beérkező önéletrajzok közül jóval hatékonyabban és gyorsabban szűrjék ki a legjobbakat. Bár igaz, hogy ettől az online kiválasztási folyamat gördülékenyebbé vált, az álláskeresői részről még mindig nem csökkent az értesítésre való várakozás ideje.

A kereshető adatbázisok találmánya egy időben hihetetlen újításnak számított, és az álláskereső portálok sokkal könnyebbé tették a munkakeresést és jelentkezést, de mégsem volt egyetlen igazán jelentős frissítés sem a kiválasztási folyamatban az elmúlt évtizedekben.

A következő jelentős mérföldkő a kiválasztás evolúciójában az úgynevezett MI, vagyis a mesterséges intelligencia megjelenése volt, mely fokozta a kiválasztó teljesítményét és felgyorsította a képzett jelentkezők megtalálását. Rengeteg toborzási hiba lett elkerülhető az MI használatával, mellyel automatizálni és javítani lehet a felvételi folyamat lépéseit. Az MI ráadásul olyan jelöltélményt hoz létre, mely jobban igazodik az Y- és Z generációs álláskeresők hétköznapi viselkedéséhez és elvárásaihoz. Hogy miért?



Az MI toborzás és kiválasztás:

1. Automatizálja a minősítő eljárást és jobb munkaerő-felvételi döntéseket nyújt

Az MI automatizálni tud rengeteg unalmas feladatot, beleértve a jelöltek előszűrését, ezáltal rengeteg értékes időt szabadít fel, hogy a toborzók olyan kritikus lépésekkel tudjanak foglalkozni, mint az interjúztatás vagy a bértárgyalás. A mesterséges intelligencia előszűrési folyamatokban való részvétele ráadásul abban is segít, hogy a tehetséges jelöltek ne vesszenek kárba, hiszen sokszor pont ők nem tűntetnek fel releváns képességeket vagy tapasztalatot az önéletrajzukban, ami miatt könnyen kiszóródhatnak. Míg a HR-esek nem vehetik fel a kapcsolatot minden egyes jelentkezővel, az MI automatizálni tudja ezeket a lépéseket, hogy biztosítsa a megfelelő információ tárolását és a HR döntések könnyebb meghozatalát.

A jelentkező érdeklődési szintje szintén fontos előrejelzője későbbi teljesítményének és megtarthatóságának, de vitathatatlanul ezt a jellemzőt a legnehezebb számszerűsíteni. Az MI viszont mérni tudja a jelölt elkötelezettségét is azzal, hogy nyomon követi a jelölt interakcióját magával az MI-vel, így a HR-est azokhoz a jelöltekhez vezeti, akik sokkal szenvedélyesebbek a munkájukkal kapcsolatban, ezért hosszú távon is jó választások lehetnek.



2. Lehetővé teszi a jó jelöltélményt és javítja a munkáltatói márka megítélését

Az álláskeresők ritkán hallanak többet a cégről, miután megpályázták az állást, ami rossz fényt vet a márkára. Egy nemrégiben készült felmérés szerint az álláskeresők 80%-a azt gondolja, hogy a vezetők soha nem keresik őket többé a pályázatuk leadását követően. Ha a vállalatok érdekeltek a jelentkezők pozitív visszacsatolásában és jelentős összegeket fizettek a munkáltatói márkaépítésbe, olyan utakat kell kitalálniuk, melyek az eljárási folyamatra is kiterjesztik ezt a pozitív szándékot. A mesterséges intelligencia számos módon tud a vállalkozások számára megoldást nyújtani ebben, és végigvezetni a jelölteket az egész procedúrán.

Az álláskeresők gyakran többet szeretnének megtudni arról a szervezetről, amihez jelentkeznek, de nem találnak olyan fórumot, ahol feltehetnék a kérdéseiket. Az MI olyan, mint egy mindig elérhető HR-es: a jelentkezők így tisztában lesznek azzal, hol állnak épp a folyamatban, feltehetik kérdéseiket, ezáltal pedig úgy érzik, hogy megfelelő módon figyelembe vették őket. Különösen azért is van ez így, mert manapság már nem lehet különbséget tenni aközött, mikor szól hozzánk egy robot, és mikor egy élő ember.



3. Jelentős ROI-hoz, vagyis a befektetés megtérüléséhez vezet

Az időmegtakarítás lényeges faktor, de szintén jelentős hatása lehet a nyereség és a márka szempontjából annak, ha bevezetik az MI-t a felvételi folyamatokba, mely így akár 15 lépésről 10-re is lecsökkenthet. Az MI tehát nem helyettesíti a kiválasztót, inkább felszabadítja az idejét, hogy azokra a feladatokra fókuszálhasson, melyek megkövetelik az emberi részvétet. A jobb kiválasztást tekintve az MI már a folyamat elején kirekeszti a nem megfelelő önéletrajzokat, „melegen tartja” a potenciális jelölteket, és felfedi az értékes pályázókat, hogy jobb HR-döntéseket hozzanak a kiválasztók. A jelentkezőkkel folytatott párbeszéde alapján az MI képes felismerni a jelentkező személyiségének azon, viszonylag nehezen észrevehető oldalait, mint például az állás iránt való érdeklődése, elkötelezettsége. A toborzó ezután olyan tudással és betekintéssel lesz felfegyverkezve, amely által sokkal sikeresebbé tehető a legtehetségesebbek kiválasztása.

A márka értékének szempontjából az MI ideális jelöltélményeket biztosít azzal, hogy úgy viselkedik, mint egy mindig elérhető HR-es, és megnöveli a jelölttel való kommunikáció gyakoriságát. Azok az álláskeresők, akik úgy érzik, hogy pozitív élményekben volt részük a kiválasztás során, sokkal nagyobb valószínűséggel válnak az adott cég ügyfeleivé, támogatóivá, vagy ajánlják barátaiknak a céget, még akkor is, ha nem nyertek felvételt.

Az MI a mai kor válasza azokra a régi problémákra, melyek a HR-ipart sújtották. A technológia addig fejlődött, hogy mára már nem csupán a kiválasztási folyamat megfelelő levezénylésében nyújt támogatást, hanem az emberi kapcsolatok kezelésében is. Azonban sokan attól tartanak, hogy a mesterséges intelligencia épp hogy arctalanná és személytelenné teszi a szakmát. Akárhogy is lesz, a technológia fejlődésével a kiválasztóknak több idejük marad az interjúztatásra és az ajánlat lezárására, miközben továbbra is megfelelő élményt adnak a jelölteknek.



Recruiter cikke nyomán



Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!

hr  •  AI
Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen