Így oldd meg a helyzetet 6 lépésben, ha valamit elrontottál a munkádban

szerző: Jobline
2019 szeptember 13.

Ne pánikolj, rendezd soraidat, aztán lépj a tettek mezejére. Mondjuk, hogyan.

A túlterhelt dolgozót az ág is húzza, ezért nem csoda, ha a sok teendő közül valamit nem sikerül elvégezni, mert nem jut eszébe. Ettől még nagyon kínos a helyzet. Tragikusan felfogni azonban semmiképpen nem szabad – hat lépésben helyre lehet hozni a dolgot.


1. Csak nyugalom!

Minden válsághelyzetben az a legfontosabb, hogy az ember ne pánikoljon.

Persze könnyű azt mondani. Egy komoly bakira természetes reakció a pánik, ami egyesekből azt váltja ki, hogy teljesen leblokkolnak, mások pedig elkezdenek idegesen kapkodni, ami további anomáliák forrása lehet. Egyik sem jó megoldás. Csak az segít, ha jó mély levegőt veszel, és elkezdesz gondolkodni rajta, mi ilyenkor a teendő.


2. Elemezd a helyzetet!

Az egyik legfontosabb teendő, hogy szólnod kell a főnöködnek, hogy nem készülsz el időben. Ez azonban nem jelenti, hogy azonnal emailezned kell neki, vagy ami ennél is rosszabb, rohannod az irodájába a letaglózó hírrel.

Ehelyett gondolkozz el azon, hogyan tudnád megoldani a problémát. Dolgozz ki legalább két konstruktív javaslatot, hogy a főnököd választhasson közülük. A fent említett beszámolónál maradva: ha tízoldalas részletes jelentésről volt szó, ajánld fel, hogy egy oldalon összefoglalod a lényeget, és a lehető leghamarabb elkészíted a részletes beszámolót. De az is lehetőség, hogy amennyiben az elmúlt időszakban nem történt semmilyen igazán fontos dolog, haladékot kérsz, hiszen senki nem marad le semmilyen fontos információról.

 

Nézd meg legfrissebb állásainkat:

BUDAPESTI ÁLLÁSOK

KÜLFÖLDI ÁLLÁSOK

ADMINISZTRÁCIÓS ÁLLÁSOK

PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI ÁLLÁSOK

IT ÉS TELEKOMMUNIKÁCIÓS ÁLLÁSOK

ÉRTÉKESÍTÉSI ÉS KERESKEDELEMI ÁLLÁSOK

HR-ES ÉS MUNKAÜGYI ÁLLÁSOK

 

3. Készülj őszinte bocsánatkéréssel
Bármennyire is kellemetlen, a hibáért vállalnod a teljes felelősséget. Hogyha hárítani próbálsz – megpróbálod valakire rákenni vagy általában a kedvezőtlen körülményekre hivatkozol –, azzal csak tovább rontod a helyzeted. Mivel a főnök is ember, minden bizonnyal ő is hibázott már, tehát valószínűleg bocsánatos bűnnek fogja tekinteni a mulasztást. (Ha csak nem akkora bajról van szó, hogy drasztikus döntést kell hozni.) Amit viszont nem fog megbocsátani: ha a nem vállalod a felelősséget.

Ne csak a főnökkel tudasd a rossz hírt, hanem mindenkivel, akit érinthetnek a mulasztás következményei. Tőlük is kérj bocsánatot. Előttük se keress álságos kifogásokat, csak röviden indokold meg, miért alakult ki a probléma.

Minden érintettnek ígérd meg, hogy máskor nem követsz el ilyen hibát, és ehhez tartsd magad.

 

 

 

 

4. Találd ki az óvintézkedéseket
Gondold végig, miért következett be a mulasztás. Rossz dátumot jelöltél meg az elvégzendő feladatok listáján? Valami kizökkentett a nomális kerékvágásból, és egyszerűen kiesett a fejedből ez a mozzanat? A feladatról emailben értesítettek, de rossz mappába mentetted el, és emiatt nem került elő időben?

Bármi legyen is az ok, tedd meg ellene a szükséges óvintézkedéseket, hogy ígéretedhez híven tényleg ne következzen be még egy ilyen malőr. Ha eddig a telefonodban és a határidőnaplódban tartottad nyilván a feladatok listáját, találj ki egy harmadik módszert is, biztos, ami biztos. Például lehet, hogy az oldschool technológia fog beválni: a fontos elvégzendőket írd fel egy papírra, és ragaszd ki a monitorod mellé, hogy mindig szem előtt legyen.


5. Újra építsd fel magad, lépésről lépésre

Minél nagyobb galibát ooztál, a főnök és az érintettek anál jobban és annál tovább fognak neheztelni rád, vagy legalábbis észben tartják, hogy egyszer már megbotlottál. A csorbát tehát ki kell köszörülni. Vigasztaljon, hogy amennyiben nem rúgtak ki, kaptál még egy esélyt, tehát használd ki.

A következő időszakban törekedj arra, hogy kicsit mindent túlteljesíts. Végezd tökéletesen a dolgodat, segíts mindenkinek, aki igényt tarthat rá, bizonyítsd minden eszközzel, hogy komolyan veszed, hogy még egyszer nem akarod elkövetni ugyanazt a problémát. Ha így teszel, a hibát idővel elfelejtik, vagy elégedetten nyugtázzák, hogy képes vagy jóvátenni a ballépésedet.


6. Engedd el a problémát

A kellemetlen eset emléke még egy darabig fel fog bukkanni a gondolataidban. Ha túl sokáig és túl gyakran történik, fölöslegesen szégyellni és sajnálni fogod magad, s ha ez a helyzet rögzül, a hajdani malőr utórezgései teljesen eluralkodnak rajtad.

Van egy pszichológiai trükk, ami segíthet. Érzelmileg el kell távolodnod a rossz emléktől. Idézd fel, milyen körülmények között jöttél rá, hogy hibáztál. Milyen volt az időjárás? Milyen ruha volt rajtad? Ebéd előtt történt vagy utána? Ha ezekre a szikár tényekre koncentrálsz tárgyilagosan, és nem a rossz érzésre, ami akkor elfogott, a malőr nem a megszégyenülés szimbólumaként fog megjelenni, hanem fontos tanulási tapasztalatként.

Elvégre a hibák azért vannak, hogy tanuljunk belőlük.

 

 

Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!

 

Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen