Milyen jogairól mondhat le a dolgozó?

szerző: Jobline
2012 október 25.

A jogról lemondó nyilatkozat mindig veszélyes. Alappal habozunk, amikor egy közszolgáltatási szerződés megszüntetésekor, vagy a mobil előfizetésünk lemondásakor azt kell aláírnunk, hogy a szolgáltatóval szemben további igényt nem fogunk érvényesíteni. Kártyás Gábor blogbejegyzése az azujmunkatorvenykonyve.hu oldaláról.

A joglemondó nyilatkozat különösen aggályos olyan jogviszonyokban, ahol az egyik fél alárendelt pozícióban van. Nem véletlen, hogy a Munka Törvénykönyve szigorú korlátokat állít a munkavállalói joglemondásra, a munkavállaló személyiségi és vagyoni jogai tekintetében egyaránt.

A Munka Törvénykönyve szerint a munkavállaló a személyhez fűződő jogáról általános jelleggel előre nem mondhat le. Személyhez fűződő jog például a képmáshoz, a jó hírnévhez, a személyes szabadsághoz, az emberi méltósághoz, vagy a testi épséghez, egészséghez való jog. A joglemondási szabály miatt a munkavállaló nem nyilatkozhat úgy a munkaszerződésben, hogy rossz teljesítmény esetén nevét az üzemi étkezde „Szégyenfalára” kifüggeszthetik. Ezzel ugyanis előre, pontosan nem meghatározott esetekre mond le az emberi méltósághoz, jó hírnévhez való jogáról. Hasonlóan, nem hatalmazhatja fel a munkáltatót, hogy róla a munkaviszony fennállása alatt bármikor, külön engedély nélkül hangfelvételt készítsenek.

A munkaviszony személyiségi jellege folytán egy sor munkajogi szabály mögött személyhez fűződő jogok húzódnak meg. A munkaidő-pihenőidő szabályok a munkavállaló egészséghez való jogát, a munkavédelmi előírások a testi épséghez való jogot is védik, de számos esetben felmerül az emberi méltóság védelme is, például a megalázó fegyelmi büntetések tilalmánál, vagy a munkavállaló védekezési joga kapcsán a leltárfelelősségnél. Ezért is fontos, hogy személyhez fűződő jogról általánosan előre nem lehet lemondani.

A személyhez fűződő jogról való lemondás azonban csak általános jelleggel tilos. Nincs akadálya a joglemondásnak, ha az konkréten meghatározott tárgykörre vonatkozik. Az előbbi példára visszatérve, a munkaszerződés rendelkezhet úgy, hogy az ügyfélszolgálati operátor munkavállaló tudomásul veszi, hogy az ügyfelekkel folytatott telefonbeszélgetéseit a munkáltató rögzíti, és minőségbiztosítási célokból felhasználja. Fontos általános követelmény, hogy a jogról lemondó vagy abból engedő nyilatkozatot nem lehet kiterjesztően értelmezni.

A folytatást olvassa el az eredeti oldalon.

Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen