Közösségi média mint kockázatforrás?
Mostanra világossá vált, hogy a közösségi média nagyszerű lehetőségeket teremthet a tehetségek megtalálására és vállalatunk népszerűsítésére egyaránt. Megfelelő stratégiát kell kialakítanunk használatához, és az eredmények nekünk dolgoznak majd. Ha azonban nem megfelelő stratégiát alkalmazunk, a munkáltatói márkánkat érő károk igen jelentősek lehetnek – figyelmeztetnek a Hays, a világ vezető szakembertoborzó vállalatának szakértői.
„A potenciális álláskeresők által használt különböző közösségi oldalak kiaknázása lehetőséget teremt a vállalatok számára, hogy növeljék preferált munkaadóként szerzett ismertségüket” – mondja Tammy Nagy-Stellini, a Hays Hungary ügyvezető igazgatója. „Nem csupán a marketing és a kommunikációs osztályoknak kell beépíteni stratégiájukba a közösségi oldalakat. Nyilvánvaló, hogy amelyik vállalat versenyképes kíván maradni, ott a HR osztálynak is meg kell ragadnia a közösségi médiában rejlő lehetőségeket” – véli a szakember.
„Ugyan egyértelmű, hogy a HR hibát követ el, ha nem számol a közösségi oldalakkal, a megfelelő stratégia kialakítása azonban már sokkal nehezebb feladat. Ugyanaz a képlet biztosan nem működik minden esetben – a potenciális kockázatokat pedig gyakran figyelmen kívül hagyják a cégek, amikor felépítik a közösségi oldalakhoz kapcsolódó stratégiájukat” – teszi hozzá Nagy-Stellini.
A közösségi média aktuális témáját és a munkaerő-toborzásban betöltött szerepét boncolgatja a Hays Journal legújabb kiadása. A Hays Journal ide vonatkozó cikke beszámol egy amerikai cégvezetők körében készített friss felmérésről, amely arra világított rá, hogy a közösségi oldalak ma már a vállalatokat érintő öt legfontosabb kockázatforrás között szerepelnek.
A kutatás során azonosított potenciális problémák sokrétűek; ide sorolhatjuk többek között, hogy egyfelől az alkalmazottak, másfelől a fogyasztók/ügyfelek által a céges profilokra írt megjegyzéseket folyamatosan ellenőrizni és azokra reagálni kell; fontos további szempont a munkáltatói márka védelme; valamint szükségesek a folyamatos fejlesztések is, hogy lépést lehessen tartani a változó technológiával.
„Ezért azt tanácsoljuk a vállalatoknak, hogy vegyék komolyan a kommunikációnak ezt az új módját, és gondoskodjanak róla, hogy hozzáértő munkatársak foglalkozzanak vele, akik kiismerik magukat ebben a világban” – mondja Tammy Nagy-Stellini a Hays-től.
„A munkáltatóknak jól kidolgozott közösségi média stratégiára van szükségük, és át kell gondolniuk, hogy márkájukat hogyan mutatják be ezeken az oldalakon. Ennek a teljes márkastratégia koherens részét kell alkotnia, és semmiképp nem szorítható háttérbe. A Hays-nél mi arra használjuk a közösségi média adta lehetőségeket, hogy megosszuk munkaerőpiaci szakértelmünket az online közösséggel, ezért válogatott tartalmakat hozunk létre bizonyos iparági csoportok számára.”
Azoknak a vállalatoknak, amelyek ezt az utat szeretnék járni – és egyáltalán használni kívánják a közösségi oldalakat –, észben kell tartaniuk, hogy a tartalom elsődleges fontosságú. Ez azt jelenti, hogy a közösségi oldalakra vonatkozó hatékony és biztonságos stratégia kialakításához akár jelentős befektetésre lehet szükség. A tartalomnak következetesnek, minőséginek és az adott csatornához illeszkedőnek kell lennie, hogy értéket hozzon létre, és megfelelően képviselje a cég márkáját. A meglévő és a potenciális munkatársak csak akkor térnek majd vissza egy bloghoz, vagy akkor követnek egy bejegyzést, ha az érdekes és aktuális.
„Mindezt jól megvalósítani korántsem egyszerű feladat: megannyi kérdés merül fel az átadni kívánt üzenet tartalmával és csomagolásával, illetve a márkamegjelenítéssel kapcsolatban. Egy dedikált belső munkatársnak vagy egy külső szakembernek kell kezelnie és folyamatosan monitoroznia a tartalmakat, és kommunikálni a követőkkel” – teszi hozzá a Hays Hungary ügyvezetője.
„A tartalmak házon belüli menedzselése is kockázatokkal jár, mivel a szükséges anyagokon gyakran több személy dolgozik, akár különböző részlegeken. Ezért a közösségimédia-kommunikációt menedzselő felelősöket kell kijelölni, akik minden választott közösségi csatornán, a tartalmakat és az üzeneteket a vállalati márka pozícionálásával összhangba hozva következetesen reagálnak a kommentekre, beleértve az esetleges negatív kommenteket is.”
„A közösségi oldalak rendkívüli meggyőző erővel képesek támogatni a munkáltatói márkában foglalt ígéretet, ám ha rosszul kezelik őket, teljesen tönkre is tehetik ez irányú erőfeszítéseinket. Ami pedig a legrosszabb: a nem kívánt kudarc nyoma örökre megmarad az interneten.”