Így gyomlál a HR-es a közösségi hálón

szerző: Jobline
2014 október 06. 1 hozzászólás

Aki fönt van a közösségi oldalakon, és gyakran posztol, annak nyitott könyv az élete. Nemcsak a barátok szerezhetnek róla naprakész információt, hanem a HR-es is, aki a jelölt szakmai kompetenciái mellett arra is kíváncsi, milyen emberrel van dolga.

Nemrég a Jobline is hírt adott arról, hogy Amerikában már külön üzletág épül a közösségi oldalak megtisztítására, nehogy kompromittáló fotó vagy szöveg maradjon fent valakiről. Rengeteg tippet olvashatunk arról internetszerte, mire kell vigyázni, amikor az oldalunkon posztolgatunk – Christian Schappel HR-szakértő most azt foglalta össze, mit csinál a másik fél, azaz hogyan vadászik a HR-es az árulkodó jelekre.

Íme 5 + 1 dolog, amelynek láttán a HR-es rögtön kihúzza a jelöltet a potenciális befutók listájáról. (Az extrém bulifotók már nem is szerepelnek a listán, annyira nyilvánvaló, hogy ezek azonnal kiverik a biztosítékot.)  

NE HALOGASD! Állíts be Álláspostát a friss pozíciókról, most még egy Sony Xperia Z2-t is nyerhetsz!

1. Kötekedő kommentek
Mindenkinek lehet rossz napja, és mindenkinek joga van kritikus észrevételeket fűzni egy vitához, de ha valaki egyfolytában csak kötekszik, az nagyon rossz jel. Az illető valószínűleg nem jó csapatjátékos, mert összeférhetetlen alak. A fölényes, kioktató hangú, netán trágár kommentek sorozata a lehető legsötétebb színben tünteti fel a szerzőjüket.
A legrosszabb jel az, ha valaki a legapróbb dolgokba is agresszívan beleköt, és úgy viselkedik, mintha a világbéke múlna azon, hogy kinek van igaza. Más véleményének, sőt személyének agyagba döngölése egy lényegtelen vita miatt azonnal elriasztja a HR-est.

2. Főnökök, munkáltatók ekézése

Az állásinterjú egyik alapszabálya, hogy nem szidjuk az előző munkahelyünket vagy főnökünket. Ugyanez vonatkozik a közösségi hálóra is. Még ha valaki joggal panaszkodik is, feltételezhető róla, hogy nem lojális munkavállaló, mert a konfliktust hajlamos kivinni a közösségi térbe, ahelyett, hogy megpróbálná diszkréten ott rendezni a problémát, ahol felbukkant. Az ilyen jelölt előbb-utóbb rontaná a cég imázsát, ezért nemkívánatos személy.

Forrás: Jobline

 

3. Súlyos nyelvtani, helyesírási hibák
A neten kevésbé igényesen kommunikálnak írásban az emberek, ami érthető és elfogadott, de ha valaki rendkívüli hanyagsággal nyilvánul meg a közösségi hálón, az valószínűleg munkahelyi környezetben sem ad magára ebből a szempontból. Mondhatnánk, hogy egy targoncakezelőnek nem is kell szépírói erényeket csillogtatnia, ám a totális nyelvi igénytelenség mégis riasztó jel, mert primitív személyiségre utal.

4. Gyermekded nyelvhasználat, emotikonok tömkelege
Az internetnek megvan a maga nyelve, ami izgalmas és szórakoztató kulturális jelenség. Ám van egy infantilis irányzat is, amit ha valaki nem ironikusan használ, hanem látszik, hogy ez az ő autentikus hangvétele (YOLO, LOL, ROTFL, köszcsi, puszóka, ma olyan szomcsi vagyok), az negatív képet fest róla. Ugyanez vonatkozik az emotikonokra, amelyek túlzott használata arra utal, hogy az illető gyermekded lélek.

5. A szakmai tapasztalatok kozmetikázása
Gyakori, hogy az álláskereső kicsit felturbózza az önéletrajzát, és nem létező szakmai tapasztalatokat is beleír, illetve meghosszabbítja a korábbi nagy presztízsű munkahelyen eltöltött időt. Könnyű lebuktatni az ilyen jelöltet, ha a LinkedInen és a többi közösségi oldalán elfelejtette megfelelően kozmetikázni az adatokat, és ott a valós tények szerepelnek. A HR-eseknek ilyen esetben eltérő a gyakorlata. Van, aki a hazugságon kapott jelentkezőt azonnal törli a listáról, mások viszont adnak egy esélyt a lebukottnak, ha egyébként ígéretes jelölt. Az állásinterjún szembesítik az anomáliákkal, és ha ügyesen védekezik, nem kerül lapátra.
A HR-esek azt is ellenőrzök a LinkeInen, hány ajánlása van a jelöltnek, és kiktől érkeztek. Ha a jelentkezőt jó szakemberek ajánlják fontos terülteket illetően, az kedvező jel, míg az ajánlások hiánya legalábbis gyanús.

+ 1 intő jel
Schappel érdekes módon nem említ egy dolgot, ami szintén gondolkodóba ejthet egy HR-est. Mennyire lehet vonzó az a jelölt, aki a közösségi oldalain szélsőséges nézetekről tesz tanúbizonyságot vallási, etnikai vagy szexuális kisebbségekkel kapcsolatban?  

Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a
Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!

hr  •  kiválasztás  •  Twitter  •  Facebook
Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen
Hozzászólások (1)
Tib. 2014. október 09., 7:50

Inkább nem is szólok hozzá!